10.5.2022
Kauttuan Ruukinpuisto mukana jälleen 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa
Suomalaisilla intoa matkailla kotimaassa pandemian jälkeenkin – matkoja lähialueille tehdään entistä enemmän
Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä, mutta toisaalta matkasuunnitelmiin vaikuttaa polttoaineen hinnannousu. Matkailuorganisaatioiden valtakunnallinen yhteiskampanja 100 syytä matkailla Suomessa kokoaa 120 kohdetta eri puolilta kotimaata. Kauttuan Ruukinpuisto on mukana kampanjassa taas tänäkin vuonna.
Kesällä idyllisessä Kauttuan Ruukinpuistossa voi mm. ihailla taidenäyttelyitä, herkutella leivoskahvilla tai paikallisista raaka-aineista valmistetulla maukkaalla ruualla. Päivän päätteeksi voi nukahtaa saunanraikkaana valitsemassasi majoituskohteessa. Alvar Aalto -faneja hemmotellaan ruukkikylässä, vierailla voi vaikkapa Terassitalon näyttelyhuoneistossa, jossa arkkitehtuuri, sisustus ja taide kohtaavat. Kauttuan Ruukinpuiston kohdekortti.
100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan ja Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen* mukaan 65 % suomalaisista matkailee tulevana kesänä kotimaassa, vaikka matkustusrajoitukset ulkomaille ovat keventyneet. Matkustushalukkuus kotimaassa on pysynyt korkeana ja jopa kasvanut kaksi prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Suurinta matkustushalukkuus on 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä (71 %).
Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Lisäksi matkailijoita houkuttelevat kotimaassa muun muassa lähiseutujen retket, tapahtumat ja elämykset kaupunkikohteissa.
“Ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen kotimaan matkakohteiden tarjonta, myös kulttuurin ja tapahtumien osalta, on kunnolla auki. Matkailuyrittäjien odotukset ovat kotimaan osalta korkealla, koska ulkomaisten matkailijoiden määrät eivät vielä palaudu pandemiaa edeltävälle tasolle”, kertoo Suoma ry:n uusi puheenjohtaja Maisa Häkkinen.
Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja kokoaa kotimaan kohteet yhteiselle 100syytä.fi –sivustolle. Kampanja tarjoaa tänäkin vuonna 120 uutta matkakohdetta ympäri Suomea, inspiraatiota kotimaanmatkailijoille ja konkreettisia matkailuvinkkejä. Kampanja on työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema.
Kotimaanmatkailun ykkössivusto tarjoaa vinkkejä lähilomiin
Viime kesänä matkailualan toimijoiden yhteismarkkinointi 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kautta siivitti kotimaanmatkailun ennätyslukemiin, kun kotimaisten yöpymisten määrä heinäkuussa 2021 oli historian korkein. Kotimaan kohteiden vetovoima jatkuu tutkimuksen tulosten mukaan tänäkin kesänä.
Aluerajat ylittävän yhteistyön kautta kampanja on onnistunut innostamaan suomalaisia matkailemaan kotimaan kohteissa ja viime vuonna 100syytä.fi -sivustolla vieraili noin 530 000 yksittäistä kävijää. Kuudetta vuotta toteutettavassa kampanjassa on mukana 120 kohdetta ympäri Suomea. Aktiivinen kampanja-aika kestää toukokuun alusta syyskuun loppuun, mutta kampanja kokoaa kotimaan kohteita myös talven yli sivustolla ja sosiaalisessa mediassa.
Lisätietoja:
Maisa Häkkinen, Suoma ry:n hallituksen puheenjohtaja
maisa.hakkinen@mikseimikkeli.fi, +358 44 794 2219
Hannu Komu, Suoma ry:n toiminnanjohtaja
hannu.komu@onvisio.fi, +358 400 615756
Sirpa Wahlqvist, Euran kunnan kulttuuripäällikkö
sirpa.wahlqvist@eura.fi, +35844 422 4825
Kampanjan kuvamateriaalia ja logot:
https://100syyta.fi/medialle
Kampanja sosiaalisessa mediassa:
Instagram @100syytamatkaillasuomessa
Facebook @100syytamatkaillasuomessa
Mikä on 100 syytä matkailla Suomessa?
* Suoma ry:n tilaaman 100 syytä matkailla Suomessa -kyselyn tiedonkeruut toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.–21.4.2021. Tutkimusten kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Otokset kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.